Het onstaan van de Project 346 Basman

Project 346 Cruiser Ladies Maroon

Het verhaal van de geestelijk vader, Bas Pruisscher.

Ergens vlak voor het millenium kreeg ik een oude Amerikaanse beachcruiser van een vriend. Heerlijk om naar het strand en de stad te cruisen, maar al snel waren de banden (die al 40 jaar oud waren) toch echt aan vervanging toe. De zoektocht op het internet begon en daarmee werd ook de wereld van de custom fietsen ontdekt. Tot op dat moment was ik alleen bekend met de zogenaamde lowriders, tot over de top gepimpte fietsen, vaak al helemaal niet meer bruikbaar als dagelijkse fiets. Nu ben ik ongeveer 1.90 lang en de oude beachcruiser was eigenlijk te klein, wat het gebruik als woon-werk fiets belemmerde. Tijd voor wat groters dus, maar probeerde dat maar eens te vinden in die tijd. Met mijn achtergrond als product engineer was de stap naar de tekentafel, of liever gezegd het computerscherm snel gezet.

In het voorjaar van 2004 ontstonden de de eerste schetsen. Toch duurde het nog tot het einde van die zomer voordat de finale-schets tot stand kwam. In de tussentijd had ik me verdiept in de geometrie van een fiets. Hoe moeten de verhouding zijn om je zo efficient en gemakkelijk mogelijk voort te kunnen bewegen op een fiets? Mijn conclusie was een laag profiel en een voorwaards geplaatst trapstel. Dit was dan ook de basis geworden van het nu iconische ontwerp.

Eind 2004 werkte ik aan het prototype waarmee ik in december 2004 deelnam aan de “Cruiser of the year” verkiezing in Amsterdam. Geheel onverwacht won ik die felbegeerde titel terwijl er veel gerenomeerde custom bouwers meededen.
Het winnen van deze verkiezing zorgde voor vraag naar de fiets. In 2005 ben ik een samenwerking aangegaan met een Amsterdamse ondernemer en in 2006 kwamen de eerste productiemodellen op de markt.

De Project 346 Basman heeft inmiddels een cultstatus bereikt en is voor velen de ultieme custom-fiets die als geen ander looks en comfort combineert.