20 onderhoudstips voor je beachcruiser

Project 346 Basman limited edition Engine 79 spades 665x470

Als je regelmatig je fiets onderhoudt of laat onderhouden, blijft je fiets soepel rijden, de slijtage is minder en je fiets blijft er goed uitzien. Bovendien is het een stuk veiliger fietsen op een betrouwbare fiets. Dit onderhoudsschema voor je fiets biedt houvast om je fiets in top conditie te houden. De frequentie van onderhoud hangt voornamelijk af van hoe vaak je de fiets gebruikt. Een dagelijkse fiets zal veel meer onderhoud nodig hebben dan een fiets waarmee zomers alleen wordt gefietst. Als je bij The Chopperdome een fiets aanschaft zit er in de aanschafprijs van je fiets ook één onderhoudsbeurt inbegrepen. Je kunt na 3 á 4 maanden fietsen bij ons een afspraak inplannen voor de gratis service beurt. Verder kun je zelf eenvoudig je fiets onderhouden met de volgende richtlijnen:

Regelmatig controleren:
– Bandenspanning. Zorg ervoor dat je banden goed opgepompt zijn.
– Werking van de remmen.
– Controleer regelmatig of de moeren/snelspanners van de wielen goed vastzitten.

Tijdens het fietsen:
– Wees ook attent op kleine problemen aan je fiets. Repareer het mankement zelf zo spoedig mogelijk of breng de fiets langs bij een erkende fietsenmaker. Wacht niet te lang! Vaak wordt het euvel alleen maar erger en kost het meer tijd, geld en frustratie dan nodig.

Na elke rit:
– Maak je fiets schoon als deze erg smerig is geworden. Wacht niet te lang met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is.
– Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de schakels wrijft.

Maandelijks:
– Smeer de fietsketting. Maak deze zo nodig goed schoon.
– Controleer de werking van de versnellingen.
– Ga na of alle bouten en moeren nog vastzitten. Vervang roestige exemplaren. Gebruik vaseline om roestvorming tegen te gaan. Gebruik eventueel roestvrijstalen bouten en moeren.
– Controleer de buitenbanden op scheurtjes en zwakke plekken.
– Controleer het wiel op losse spaken. Vooral bij nieuwe wielen moet je de spaakspanning de eerste maanden geregeld worden nalopen.

Driemaandelijks:
– Maak je fiets grondig schoon. Tijdens het schoonmaken kom je mogelijk gebreken aan je fiets tegen. Verhelp deze of breng bij gebreken de fiets langs de fiets specialist
– Controleer of er geen speling in het balhoofd zit. Dit doe je door naast je fiets te gaan staan en het stuur beet te pakken, vervolgens til je de fiets voorzichtig aan het stuur op en voel je of er beweging tussen frame en vork is. Het balhoofd moet spelingvrij zijn.
– Ga na of er geen spelling in crankstel zit. (Dit doe je door beide cranks beet te pakken en deze van links naar rechts proberen te bewegen) er mag geen speling op de crank en trapas zitten!
– Controleer of de remmen goed werken

Halfjaarlijks:
– Ga na of de ketting en tandwiel vervangen moeten worden. (kan je dit niet zelf dan kan je wederom naar de fiets specialist gaan die dit professioneel voor jouw kan doen)
– Kabels nalopen op slijtage en eventuele breuken

Jaarlijks:
– Controleer of er geen spelling in de naven zit. Draai de naven niet te vast aan, omdat het de rolweerstand verhoogt. Te los is ook niet goed, omdat dan de slijtage groter is en er kan vuil in de naven komen.
– Verwijder één keer per jaar de pedalen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten. (zorg er voor dat het schroefdraad is ingevet voor het terug plaatsen van de pedalen)
– Verwijderen één keer per jaar de zadel pen en stuurpen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten. (wederom, zorg er voor dat de stuurpen goed is ingevet voor het terug plaatsen)

Wat heb je nodig voor het onderhoud van je fiets:
1) Goed gereedschap: (ga niet met een waterpomptang je fiets te lijf want daar gaat deze uiteindelijk alleen maar kapot van)
– Steek of ring sleutels (meest voorkomende maten zijn 8, 10, 15)
– Platte en kruiskop schroevendraaier(s)
– Inbus set
Meer is handig maar met het bovengenoemde kom je al een heel eind!
2) Schoonmaak- en smeermiddelen:
– Kettingolie om je ketting te smeren
– Lagervet, om je lagers van goede smering te kunnen voorzien
– Metal of aluminium polish, voor het mooi schoonhouden en onderhoud van al je chroom en aluminium onderdelen
– Paint cleaner of wax (voor het schoonmaken/-houden en onderhoud van je laklaag)
– Sopje (bij grof vuil zoals modder of zand kan je het beste de fiets even eerst goed afsoppen, let er op dat je de fiets wel weer goed droog maakt)

Ik zou het heel tof vinden als je jou nummer 1 tip wilt delen, door hieronder een reactie te plaatsen?¿